Samenwerking

Geboorterituelen

Met de leerlingen van de tweede graad werkten we samen rond geboorterituelen in de verschillende levensbeschouwingen.
We leerden dat er veel verschillende rituelen bestaan rond de komst van een nieuwe baby. 
De grote overeenkomst, is dat het bij iedereen een grote, speciale en vreugdevolle belevenis is.

Dit was nieuw voor de lln: het dopen, Allah Akbar, dat ik geboren werd, alles dat er overal iets gebeurt als er een baby geboren wordt,

Dit zullen zij nooit vergeten: het velletje van de piemel afsnijden, Allah Akbar betekent: Allah is groot,

Dit vonden zij het allerleukste: alles, dat alle klassen samen zaten, het velletje af doen,  de kaartjes maken, huiswerk maken, luisteren naar het liedje

Dit vonden zij niet leuk: te weinig tijd om de geboortekaartjes af te werken, het haar knippen, van die dadels

We wensen iedereen een fijn 2017 toe!!!!


Zedenleer en islam speelden samen rond het boek: Kroepoek en saté 



De laatstse les voor de kerstvakantie speelden we met het 1e en het 2e ljr samen met onze vriendjes van Zedenleer rond het boek: Kroepoek en Saté.

We speelden het boek na door spelletjes uit het boek na te spelen, beroepen uit te beelden en gerechten te proeven.

We vonden het allemaal superleuk!!

Tot volgend jaar!!!!!

Kijk maar naar de foto's hier



De berenklas

1e les levensbeschouwing voor het 1e leerjaar

Hallo!
Op donderdag 8/9/’14 hadden de leerlingen van het 1e leerjaar hun eerste les levensbeschouwing.
Van de kleuterklas naar het eerste leerjaar is voor de kinderen een hele grote stap om te nemen.
Het zijn angstige en spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat ogenblik worden de leerlingen in vele scholen, zonder enig woord van uitleg van elkaar gescheiden voor de levensbeschouwelijke lessen. De kinderen moeten dan naar  aparte klassen, bij verschillende  leerkrachten om over andere onderwerpen les te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen dat het is omdat ze anders denken of verschillend geloven.
Wat is geloven? Waarin geloven zij? Wie is beter? Wie is slechter?
Daarom besloten wij om de eerste lesjes levensbeschouwing gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die “scheiding”.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen we uit dat, de ouders voor hen een keuze gemaakt hebben volgens hun visie. De beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing aan de hand van zaken die herkenbaar zijn voor de leerlingen, die zo aansluiting vinden bij hun eigen beertje en juf.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun levensbeschouwelijke groep kennen en maken kennis met de leerlingen in hun groep.
Juf Vera is afwezig  en is nog niet vervangen, maar zij zond wel haar beertje Knubbe naar school, om te vertellen over de lessen Zedenleer.
Vanaf volgende week zitten we apart in onze eigen levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. Soms komen we samen in de berenklas om nog meer van en over elkaar te leren.
Groetjes,
De juffen levensbeschouwing
Voor meer foto's klik hier

 Wij wensen iedereen een fijn eindejaar toe!


Kerstproject ‘15

Met de leerlingen van het 4e leerjaar hebben we met de verschillende levensbeschouwingen, een project rond de kerstviering uitgewerkt.

Binnen de eigen levensbeschouwing maakten we een videofilmpje waarin we het kerstfeest vanuit onze eigen visie vertellen.

Tijdens de laatste les voor de Kerstvakantie, bekeken we elkaars filmpjes.


Voor meer foto's klik hier

De filmpjes van Zedenleer
video
video


Voor het filmpje van Protestantse en RK-Godsdienst klik hier

Voor het filmpje van Islam klik hier

Hieronder vinden jullie enkele reacties over  wat de leerlingen van het project vonden.

Evaluatie

1) Dit was helemaal nieuw voor mij
- waarom kinderen van godsdienst vieren op kerstmis
- dat de Christenen “Gloria!” zingen
- dat iedereen in God kan geloven
- van Sarp en Thierno (islam)
- dat zedenleer een ander kerstverhaal had vÓÓr kerstmis
- dat de islamieten kerst niet vieren
- dat katholieke en protestantse bijna hetzelfde is
- dat de moslims Maria en Jezus anders uitspreken

2) Dit vond ik het allerleukste tijdens dit project
- Rudolf is een rendier met een rode neus
- de filmpjes maken en inoefenen
- dat Jezus bestaat
- het was super leuk om de andere verhalen te horen
- het filmpje met de Vikings
- dat er een toneel bij was en een soort verhaal van islam
- dat ik het elfje mocht zijn

3) Dit zal ik nooit vergeten
- alles ga ik niet vergeten
- dat Jezus geboren i s in een stalleke vol met stro
- Santa Claus = kerstman en in de islam hebben ze een andere naam voor Maria
- dat Jezus geboren is op kerstmis
- dat de groep van Sarp zijn godsdienst gemarteld werd
- de liedjes van Rudolf en Gloria
- dat Santa Claus van Sinterklaas komt
- dat Jezus voor de islam ook dinges doet
- dat het heel leerrijk en leuk was
- dat Kerst bij de Germanen is ontstaan

De leerlingen mochten het project een score geven.
Behaalde totale score: 8.5/10
Onze hoogste score was 10/10 en de laagste 0/10

Aanslagen Parijs '15



Naar aanleiding van de aanslagen in Parijs, hebben we samen met de leerlingen van het 4e leerjaar
rond het belang van wederzijds respect en vrede gewerkt.

We maakten een vriendschapsketting.

Voor meer foto's klik hier



De berenklas
1e les levensbeschouwing (Godsdienst, Zedenleer, Islam)
Schooljaar '15-'16
Op 3/9/’15 hadden de leerlingen van het 1e leerjaar hun eerste les levensbeschouwing. Het eerste leerjaar is voor de kinderen een hele grote stap om te nemen. Het zijn spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat moment worden zij zonder enig woord van uitleg van elkaar gescheiden om in aparte klassen, bij andere juffen, over andere onderwerpen les te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen zij dat het is omdat ze anders denken, anders geloven. Wat is geloven? Waarin geloven zij? Snel denken zij soms in termen als: “beter” en “slechter”.
Daarom besloten wij om de eerste twee lesjes levensbeschouwing gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die “scheiding”.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen we uit dat de ouders van de leerlingen voor hen een keuze gemaakt hebben naar hun visie. De verschillende beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing, herkenbaar en begrijpelijk voor de leerlingen.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun eigen levensbeschouwing en groepje kennen.Vanaf volgende week zitten zij apart in hun eigen levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. En er komen zeker nog momenten in de berenklas om nog meer over elkaar te leren.


 Voor meer foto's klik hier

DE BERENKLAS
Schooljaar '14-'15

  

 Meer foto's:  klik hier

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interlevensbeschouwelijke module:
DOOD EN BEGRAVING
Schooljaar '14-'15

Eind oktober 2014 brachten we met het 4de, 5de en 6de leerjaar een bezoek aan de begraafplaats in Melle. De kinderen waren in groepjes verdeeld en kregen opdrachten. Ze keken naar symbolen en teksten op de grafzerken en urnen, en ontdekten de eigenheid en het geloof of de waarden van een overledene.
In de klas leerden we verder over begrafenis, crematie en de visie op de dood in de verschillende levensbeschouwingen. Elke juf bracht een powerpoint en er was gelegenheid om vragen te stellen.
Deze activiteit was voor ons ook een aanleiding om over onze eigen geloofsovertuiging te spreken in het algemeen.

Dit vonden de kinderen er van: 
- Ik vond de lessen leuk omdat ik veel bijleerde over verschillende manieren van begraven worden. Het was interessant zoveel te weten te kunnen komen over personen die begraven zijn. En dit door alles te bekijken en te lezen wat er op de grafzerk staat.  (Vanina)

- Het was leuk dingen te ontdekken die ik nog niet wist en de powerpoint was mooi! (Lien)

 - Ik vond het interessante lessen en leuk om samen te kunnen werken. (Arne)  


- Ik vond het hele leuke lessen want we leerden veel bij over wat er met iemand kan gebeuren die gestorven is. Ik weet nu ook wat een columbarium is. (Akke)

- Ik wist niet dat mensen uit zoveel kunnen kiezen na de dood! (Harman)

 - De lessen waren leuk omdat we allemaal samen zaten en ook interessant om zoveel bij te leren.  (Zeger)



- De lessen waren superleuk ook omdat we met alle kindjes samen naar de begraafplaats zijn gegaan. Ik weet nu dat moslims in witte doeken worden gewikkeld en dan in een bepaalde richting begraven worden. (Sara)

- Interessant, zoveel keuze na de dood. En dan nog uitgestrooid kunnen worden of in een diamant kunnen veranderen!  (Névé)


- We leerden veel bij door het kijken naar de graven. De powerpoint was heel mooi! (Adriaan)


- Leuk. Het was een beetje moeilijk en voor de rest snap ik het wel. (Eliël)






-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

8 jan. 2015           Gezamenlijke les rond Charlie Hebdo
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Parijs rond de aanslagen op Charlie Hebdo, zijn we met de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar een debat aangegaan. We luisterden naar de mening van de kinderen, en lieten hen nadenken over: recht op vrije meningsuiting, respect voor andere meningen.
We probeerden aan de hand van dit project, veralgemening over andere levensbeschouwingen (hier in het bijzonder t.o.v. de Islam) tegen te gaan.  
Door de ‘gulden regel’ van verschillende levensbeschouwingen onder de loep te nemen, kwamen we bij de gedachte dat elke levensbeschouwing streeft naar respect en samenwerking met de ander.
Tot slot kregen de leerlingen de opdracht om zelf een cartoon of slogan te tekenen die handelt over respect tegenover andere levensbeschouwingen of kerngedachten uit deze les weergeeft. We selecteerden er enkele:

De andere tekeningen vind je hier.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------